LLO waarde creëren
In deze 2e LLO zal ik weer uitleggen hoe de 2e fase van deze minor voor mij is gelopen en wat ik allemaal meeneem en heb geleerd.
2.1 2e fase
Door samen met mijn groepje alle onderzoeken te hebben afgerond en daarna het reframed problem hebben opgesteld moesten we door naar het verdere onderzoek en het bedenken van ideeën waarin we ons meer zouden gaan focussen op de het spreken van mensen uit de Energiek Dordt community en de doelgroep die we hebben gekozen om ervoor te zorgen dat de ideeën die wij bedenken ook draagvlak hebben. Dit om ervoor te zorgen dat we uiteindelijk een idee hebben waar we een prototype voor kunnen gaan maken.
Ik heb mij vooral gefocust op het ideeën bedenken en minder op het verdere onderzoek en customer journey. Voordat we de brainstormsessie wilden gaan houden kwam Leo met de mededeling dat hij eigenlijk wilde dat we ons voornamelijk gingen focussen op een al bedacht idee, de abnormale fietsdag. Hierdoor konden we eigenlijk niet meer ons eigen event gaan uitvoeren maar waren we eigenlijk genoodzaakt daarop voort te boorduren en toevoegingen te maken voor die abnormale fietsdag. We hebben met z’n vieren toen een brainstormsessie gehouden met meer het idee van hoe kunnen we dingen aan die dag toevoegen, dat is toen redelijk goed gelukt, en ik denk dat ik het grootste aandeel in de bedachte ideeën heb gehad die dag dus daar ben ik tevreden over.
2.2 Spreken community
Na de brainstormsessies was het voor de voortgang van het project van belang dat we kartrekkers uit de Energiek Dordt community zouden spreken om te kijken wat ze van onze ideeën vonden en wat ze misschien nog als idee zouden kunnen toevoegen.
Samen met Sam hebben ik een interview gehouden met een van die kartrekkers uit de community, Sydney Swart van SwartGym. Hij gaf ons veel tips en feedback op de verschillende punten die wij hem uitlegde en kwam zelf ook nog wel met een aantal zelfbedachte ideeën, wat hij vooral belangrijk vond is dat uiteindelijk de motivatie om te sporten intrinsiek naar boven moet komen, waarmee hij bedoelde dat je die kinderen zo moet triggeren dat je bewustwording bij ze creeërt en ze uiteindelijk zelf die stap naar een gezonder leven maken. Dit was heel scherp van meneer Swart en dat heeft Sam en mij wel even aan het denken gezet van hoe we dat kunnen implementeren in die abnormale fietsdag. Daarnaast zei hij dat hij ziet dat sportopdrachten in groepsverband vaak goed werken en ook ervoor zorgen dat mensen plezier vinden in het sporten met elkaar. Ook dat was een heel mooi punt wat hij aansneed en dat deed mij denken aan lesopdracht 6 waar je bij sommige gedetineerden zag in het stukje dat ze schreven dat sportieve groepsactiviteiten een positieve impact hadden op die mensen. Dit heeft er bij mij wel voor gezorgd dat ik vond dat er minimaal een groepsactiviteit toegevoegd moest worden aan de abnormale fietsdag.
Terugkijkend op het interview met Sydney denk ik dat dat heel waardevol voor ons project is geweest, hij had goede punten en keek anders naar dingen dan dat wij dat als groep eerst deden en dat zorgde ervoor dat ik tot nieuwe inzichten kwam.
2.3 Doelgroep spreken
Doordat het Sam door omstandigheden bij Energiek Dordt niet lukte iets af te spreken met het Da Vinci college om de doelgroep te kunnen spreken zijn we uitgeweken naar een alternatieve oplossing, het is namelijk heel belangrijk de doelgroep te spreken om zo te zien of we op de goede weg zitten. We hebben als groep besloten de enquête, die bedoeld is om de doelgroep te vragen naar hun fietsgebruik en te peilen of de bedachte ideeën voor de testdag zouden werken, af te nemen onder dezelfde leeftijd als onze doelgroep maar dan in mijn geboortestad Maassluis. Dit omdat Sam en ik daar goede connecties hebben met onze oude middelbare school en we makkelijk een aantal mensen binnen die school de enquête konden laten maken. Dit is niet optimaal omdat deze groep niet in Dordrecht woont maar gezien de omstandigheden was het wel de beste optie.
De antwoorden op deze enquête zullen ons inzicht geven in hoe de doelgroep onze voorlopige ideeën vindt en hoe ze normaal gesproken naar school gaan (fiets, scooter, lopend). En daarmee kunnen we onze ideeën verder uitwerken en een prototype maken voor de testdag.
2.4 Vervolg en conclusie
Via de customer journey en persona van mijn andere groepsgenoten en de brainstormsessie waarbij we op meerdere ideeën zijn gekomen en ervoor hebben gekozen dingen proberen toe te voegen aan de al vaststaande abnormale fietsdag, daarna hebben Sam en ik een friskijker uit de Energiek Dordt community gesproken en daardoor weer tot nieuwe inzichten gekomen. Uiteindelijk een enquête uitgezet bij het Reviuslyceum in Maassluis, deze antwoorden hebben ook bijgedragen aan het maken van een testdag die voldoet aan de wensen van de doelgroep. Ik vind zelf dat ik in dit onderdeel misschien iets meer had bij kunnen dragen aan de customer journey maar heb voor de rest wel echt veel informatie vergaart via andere wegen.
Hierna gaan we hypotheses bedenken gebaseerd op de gevonden ideeën die we daarna allemaal tegelijk zullen gaan testen op 1 testdag.