Lesopdracht 11

Sam en Sem

  1. Sparta Rotterdam – De Betrokken Spartaan 
  2. Welke projecten dragen bij aan persoonlijke waarde? 
  3. StreetRuleZ! - Jongeren ontwikkelen zich als sportcoaches en verbeteren hun professionele vaardigheden door een opleiding en praktijkervaring. 
  4. Community Champions Sparta Rotterdam - Jongeren leren vaardigheden zoals communiceren en talentontwikkeling, wat persoonlijke groei verbetert. 
  5. Rug-dekking - Jongeren zonder werk of opleiding worden begeleid naar een betere positie op de arbeidsmarkt via een opleiding, cursussen en praktijkervaring. 

 

  1. Projecten uitgewerkt in theory of change 

StreetRuleZ! 

  • Club/stakeholders: Sparta Rotterdam, lokale gemeentes (Rotterdam, Schiedam), D&S Groep, Krajicek Foundation, Cruyff Foundation. 
  • Activiteiten: Sportcoachopleiding, 200 uur vrijwilligerswerk, begeleiding door coaches. 
  • Outputs: Jongeren met een sportcoachdiploma, verbeterde sportactiviteiten op Krajicek Playgrounds en Cruyff Courts. 
  • Outcome: Meer sociale cohesie in wijken, jongeren ontwikkelen zich als rolmodellen. 
  • Impact: Actieve, gezonde leefomgevingen door betrokken jongeren. 

 

Community Champions 

  • Club/stakeholders: Sparta Rotterdam, gemeente Rotterdam, lokale ondernemers. 
  • Activiteiten: Workshops (communicatie, ondernemerschap), organiseren buurtactiviteiten, teamcoaching. 
  • Outputs: Jongeren met betere sociale en professionele vaardigheden, 80 uur vrijwilligerswerk per deelnemer. 
  • Outcome: Vergrote betrokkenheid bij de gemeenschap, zelfverzekerde jongeren met talentontwikkeling. 
  • Impact: Actieve burgers die bijdragen aan een levendigere en inclusievere samenleving. 

 

Rug-dekking 

  • Club: Sparta Rotterdam, lokale veiligheidsorganisaties. 
  • Activiteiten: Gedragsinterventie, opleidingen (UEFA steward, BHV, verkeersregelaar), stages bij Sparta-wedstrijden. 
  • Outputs: Jongeren met certificaten en praktijkervaring. 
  • Outcome: Betere kansen op de arbeidsmarkt, verbeterde sociale vaardigheden. 
  • Impact: Jongeren vinden hun plek in de maatschappij en dragen bij aan lokale veiligheid en stabiliteit. 

 

Lesopdracht 11.2 

Op welk motivatieniveau zou je jouw dagelijkse activiteiten (Sport, studie, werk) indelen en waarom? Sport: Intrinsieke motivatie, interne regulatie.

Autonomie: Ik kan in het spelletje voetbal zelf mijn eigen ding kwijt, alleen kan ik niet zelf de keuze maken om op zaterdag in de basis te staan. 

Competentie: Ik vind mijzelf goed in sporten en dat vind ik ook echt een talent. 

Verbondenheid: Bij de club heb ik veel leuke contacten en het team zorgt voor een verbonden gevoel. 

 

Wat zou er voor nodig zijn om bij deze activiteit volledige intrinsieke motivatie te krijgen? 

Niks, misschien zou ik wat vaker in de basis willen staan maar dit is puur vanuit intrinsieke motivatie. Studie: Extrinsieke motivatie, Externe regulatie.

Autonomie: Ik heb het gevoel dat dit echt even moet van m’n ouders om ervoor te zorgen dat ik een studie afrond. 

Competentie: Ik weet dat ik het kan halen alleen het interesseert mij zelf niet zoveel. 

Verbondenheid: Op school is het wel gezellig met medestudenten maar echt verbonden voel ik me niet. 

 

Wat zou er voor nodig zijn om bij deze activiteit volledige intrinsieke motivatie te krijgen? 

Dat kan niet meer, ik heb er voor gekozen dit af te gaan ronden en dat doe ik dan ook. Werk: Extrinsieke motivatie, Identificatie. Autonomie: Ik kan zelf alles indelen en regelen, omdat ik ZZP’er ben. 

Competentie: Ik voel mij goed in mijn werk en denk dat ik van waarde ben voor de mensen die mij inhuren. 

Verbondenheid: Met con-collega’s waarmee ik werk heb ik het wel gezellig tijdens en soms na werk, maar ik heb niet het verlangen om me met hun verbonden te voelen. 

 

Wat zou er voor nodig zijn om bij deze activiteit volledige intrinsieke motivatie te krijgen? 

Werk is werk, ik zal voor dit soort werk nooit intrinsieke motivatie krijgen omdat ik vooral werk om verder te komen in het leven op financieel vlak. 

 

Lesopdracht 11.3 

Een voorbeeld van een sporter die zich uitsprak over een maatschappelijk thema is Colin Kaepernick, de voormalige quarterback van de San Francisco 49ers. In 2016 knielde hij tijdens het Amerikaanse volkslied voor de NFL-wedstrijden om te protesteren tegen politiegeweld en raciale ongelijkheid in de Verenigde Staten. Deze actie zorgde voor veel steun en controverse en zorgde voor een nationale discussie over racisme in de sport en de rol van sporters daarin.