Remco Beek
- Boek geschreven “the changing game of sponsorship”.
- Voor de sport is het heel belangrijk dat er sponsoren zijn maar het moet de sponsoren wel wat opleveren.
Coorperate community involvement is het overkoepelende thema over sportsponsoring
Bestaat uit 3 lagen:
- Philanthropic: hobby van de baas
- Transactional: twee partijen die een relatie hebben, commercieel sponsoren. Ik geef je geld en ik krijg led boarden langs het veld bijvoorbeeld.
- Integrative: gaat over partnerships, een hoger doel hebben dan alleen de partijen die daarbij baat hebben. Bijvoorbeeld als je samen met een andere organisatie je druk wil maken over een thema in de wereld. Denk aan kansen gelijkheid samen bestrijden.
Waarom sponsoring:
- 97 miljard dollar is de industrie in sponsoring wereldwijd
- Voor 70% van dat bedrag gaat naar sport, dit is al een tijdje stabiel en toont aan dat sport dominant is.
- Merken die meedoen aan sportsponsoring worden sneller betrouwbaar gevonden dan iets wat je op een website leest.
Hoe ziet een sponsorproces eruit:
- Initiele besslising: kies ervoor om sponsor te worden
- Uiteindelijk Subsequent decision: keuze uit 3 dingen, ik ga door met mijn sponsoring, ik ga het aanpassen of ik ga stoppen.
Waarom voetbal:
- Sportsponsoring in engeland in 1972 van 12 miljoen naar 3340 miljoen in 2022.
- In 1992 verander van first division naar premier league en europa cup 1 naar champions
Het boek:
- De 3 delen: deel 1 is the changed game of sponsorship , deel 2 is the changing impact of sponsorship end eel 3 is the game changers for sponsorship
- Deel 1: globalisering, hoe is het spel en dus het sponsoren internationaal geworden. Gaat over het opkomen van e sports.
- Deel 2 gaat over brand equity, kan je een verloop of patroon zien van je effecten als sponsor zijn zien?
- Deel 3 gaat over de maatschappelijke impact.
Deel 1: The changed game of sponsorship
Er zijn in 29 jaar in de premier league, 450 verschillende sponsorships geweest met 49 verschillende clubs. De vraag waar was het hoofdkantoor van de sponsor op het moment dat ze sponsor waren. De conclusie is dat er inderdaad sponsor tijdperken zijn.
- Kantelpunt in 2013 dat er meer buitenlandse sponsoren zijn dan engelse sponsoren in de premier league.
Deel 2, Wat is de impact van sponsoring:
- Om een succesvolle sponsorship te krijgen moet je ongeveer 2/3 keer zoveel in je campagnes etc stoppen als dat je aan je partner geeft. Mediamarkt geeft Feyenoord 2 miljoen, dan moeten ze minimaal 4 miljoen in campagne enz
- Wat is het effect van sponsoring op de fans?
- Op dit moment 9 sponsoren in de champions league
- Amstel stopt in 2005 met het sponsoren van de champions league, Heineken neemt het over maar dit is hetzelfde bedrijf. Het duurt 8 jaar voordat het effect van Amstel als champions league weg is.
- Conclusie is dat eigenlijk veel mensen niet weten wie de sponsoren zijn van een evenement.
Het verschil tussen merkbekendheid en sponsorbekenheid. Ken je heineken? Is merkbekendheid. Weet je dat heineken sponsor is van champions leageu? Dat is sponsorbekendheid.
Na ongeveer 10-15 jaar heb je het plafond van de sponsorbekendheid bereikt, bv heineken steeg eerst steil duurt ongeveer 5 jaar daarna 5-10 jaar vlakkere groei en dan stabiliseert de groei. Heeft het dan na 15 jaar geen effect meer? Nee want er komen jongere mensen bij maar een gedeelte van je doelgroep heb je al bereikt. Na het sponsorship ga je eerst steil naar beneden omdat mensen weten dat je geen sponsor meer bent, grote drop in sponsorbekenheid. In merkbekendheid geen drop.
Deel 3, Wat doet sponsoring voor maatschappelijke uitdagingen:
- Op het EK in 2021 werden alle niet hetero dingen op de tv in hongarije gebanned. Duitsland, engeland etc dragen regenboog band.
- 4/8 sponsoren op het EK passen hun sponsoring aan op basis van deze verandering.
- Heineken, Volkswagen, tiktok en thuisbezorgd passen hun campagne aan naar het steunen van inclusiviteit. Maar er waren ook wedstrijden in Hongarije en hier was het juridisch verboden dit soort reclame te doen.
De 3 ballen:
- Eerste bal is een replica van de eerste wk finale in 1930, uruguay en argentinie hebben allebei andere ballen. Eerste helft spelen ze met de bal van Argentinië en staat het 2-0 voor argentinie. Tweede helft spelen ze met de bal van uruguay en wordt het 3-0 voor uruguay.
- Tweede bal is een champions league bal in het jaar waarin sint petersburg de finale hosste. Hier is de finale nooit gespeeld omdat er oorlog was in oekraine, de bal is toen veranderd naar een bal met peace ipv sint petersburg. Hierna werd de finale gespeeld in Parijs, mooi moment in de sport sponsoring.
- Derde bal is de bal van de toekomst, SDG bal.