Lesopdracht 13
- Waarom spelen fans een belangrijke rol in maatschappelijke sponsoractiviteiten?
Fans zijn belangrijk omdat zij merken aansporen om meer maatschappelijke doelen na te streven. Ze vormen een betrokken groep die de boodschap van een merk verder kan verspreiden.
- Maatschappelijke sponsorschappen worden voornamelijk geactiveerd via sociale media en evenementen. Waarom adviseert het bureau toch ook TV als medium te gebruiken voor het activeren van een maatschappelijk sponsorschap?
TV bereikt een groot publiek en biedt de kans om meer mensen te betrekken bij maatschappelijke sponsoractiviteiten, naast de sociale media en evenementen.
- Hoe zou de waarde van een sponsorschap met een maatschappelijk doel gemeten moeten worden volgens dit bureau?
De waarde van sponsoractiviteiten met een maatschappelijk doel moet worden gemeten met een methode zoals Social Return on Investment (SROI). Dit kijkt naar de impact op de samenleving, zoals milieu, gezondheid en economie, naast de normale manieren om succes te meten door puur naar cijfers te kijken wie het heeft gezien.
- Kies een sporter of sportclub met een bestaande sponsor en bedenk hoe het merk zijn/haar maatschappelijk doel of boodschap in de toekomst beter kunnen uitdragen via dit sponsorschap. Bedenk een activatie.
Feyenoord met mediamarkt. Die kunnen een campagne opzetten voor het inleveren van oude elektronica die gerecycled kunnen worden, dat fans of andere mensen dus die elektronica in kunnen leveren bij mediamarkt winkels en daarvoor iets van korting of Feyenoord muntjes krijgen om uit te kunnen geven in het stadion. Dit zorgt ervoor dat de fans iets terugkrijgen voor het recyclen van oude electronica en misschien wat meer aan het milieu gaan denken.