LLO koers bepalen
In dit document LLO koers bepalen ga ik uitleggen hoe het eerste gedeelte van deze minor voor mij is geweest, en wat ik allemaal heb geleerd en meegenomen bij de start van dit project.
1.1 Energiek Dordt & de challenge
Toen ik begon met deze minor en uiteindelijk gekozen had voor het project Energiek Dordt was het mij niet helemaal duidelijk hoe de opdracht en alles wat daarbij hoorde eruit moest komen te zien, ik had moeite met de start en wist eigenlijk niet zo goed welke kant we nou op moesten, alles wat we deden tijdens de eerste lessen en bij het project was voor mij nieuw en het was dus soms lastig om goed bij te blijven. Ook na het eerste gesprek met Leon Vlemmings van Energiek Dordt had ik ook niet helemaal door hoe Energiek Dordt nou in elkaar stak omdat het eigenlijk heel klein is met maar 2 fulltimers binnen het bedrijf, en dat het meer een community is dan een echt bedrijf snapte ik ook niet helemaal. Dus aan het begin had ik het best lastig met hoe we moesten beginnen en wat van ons gevraagd werd als groep maar ook individueel. De opdracht werd wel toen de weken vorderde steeds duidelijker en ik kwam er steeds lekkerder in en kon ook zonder hulp mijn steentje bijdragen.
Door bezig te zijn met de 7 inzichten “De Waardevolle Club” van de transitievisie kreeg ik steeds meer door waar Energiek Dordt nou mee bezig is voor de club FC Dordrecht en hoe Energiek Dordt probeert buiten het veld van waarde te zijn buiten het financiële gedeelte. Dit zorgde er ook voor dat ik steeds meer begreep hoe Energiek Dordt werkte als bedrijf en waarvoor ze zijn opgericht.
De challenge die energiek Dordt zich heef voorgenomen is het focussen op vitaliteit en gezondheid binnen de regio Drechtsteden. Door de deal die Smart Delta Drechtsteden binnenhaalde vanuit de overheid om de regio waardevoller te maken kan Energiek Dordt daar zich met financiële steun op focussen.
Energiek Dordt wil dus doorgaan op die deal van Smart Delta Drechtsteden en een event organiseren die daarbij aansluit, ze zijn al gestart met een nieuw sub thema “abnormaal gezond”, het idee erachter is dat de mensen die nu weinig tot niet bewegen doordat ze allemaal de makkelijke keuze zoals de auto pakken, ook eens toch op de fiets naar werk gaan, waardoor iedereen meer gaat bewegen.
Uiteindelijk was het duidelijk, onze opdrachtgever wil dat wij samen met de community van Energiek Dordt een event bedenken die voldoet aan het thema “abnormaal gezond” en daar gaan we dus mee aan de slag.
1.2 Landschap
Om ervoor te zorgen dat we Energiek Dordts landschap van het bedrijf goed op een rijtje hadden zijn er in ons groepje meerdere modellen gebruikt tijdens de analysefase
Tijdens de interne analysefase waren we heel erg zoekende naar goede informatie over het bedrijf, omdat er geen grote website is voor Energiek Dordt waar alle informatie te vinden is, ook voor de abnormale beweging zou een website komen die uiteindelijk nooit is gepubliceerd. Door deze obstakels moesten we anders aan informatie komen en hebben Sam, Jordy en ik toen dus een interview gehouden met Soufian, de enige andere medewerker in het bedrijf, waarbij we goede informatie hebben verkregen die ons een beetje de goede richting in stuurde, dit interview was voor ons heel waardevol want je kon veel dingen vragen over interne dingen in het bedrijf, alleen dat was nog niet genoeg.
Daarna heb ik nog 1 op 1 een interview gedaan met Milan, die heeft vorig jaar ook zijn minor bij Energiek Dordt gevolgd en studeert daar nu af, met een aantal vragen zorgde ik ervoor dat we weer een beter beeld kregen bij het bedrijf en vooral ook de opdracht vanuit school kon hij ons een beetje sturing en wijsheid in geven, ook dit interview was waardevol op een andere manier dan die van Soufian. Milan wist veel te zeggen over wat school van je vraagt en hoe we het beste dit project aan konden pakken, maar over de abnormale beweging waar we ons in moesten verdiepen wist hij weinig tot niets, dus voor de interne analyse bracht het niet heel veel nieuws dan het eerdergenoemde interview.
Als ik er zo op terug kijk ben ik blij dat we met beide mannen hebben kunnen praten, daardoor konden we verder met de interne analyse en boekte we voorgang. Wel vind ik dat als ik terugkijk op de gehele interne analyse dat ik nog meer informatie had kunnen vergaren dan dat mij is gelukt, daarvoor had ik het liefst nog iemand anders binnen het bedrijf willen spreken maar dat was niet mogelijk omdat er simpelweg niet meer mensen werken.
In de externe analyse heb ik mij gericht op de concurrentie van Energiek Dordt, ik heb gekozen om in de concurrentieanalyse voornamelijk te kijken naar welke bedrijven of in dit geval foundations liggen in de buurt van Dordrecht en doen ongeveer hetzelfde soort maatschappelijke activiteiten, daaruit zijn 3 concurrenten gekomen en die heb ik vergeleken met Energiek Dordt.
Ik vind dat ik dat goed heb aangepakt en die analyse had de duidelijke conclusie dat Energiek Dordt een heel ander soort bedrijf is, niet iets wat je eigenlijk kan vergelijken met andere bedrijven. Ik denk ook dat Energiek Dordt nog veel kan opsteken van bijvoorbeeld de excelsior foundation, dat is een bedrijf gelinkt aan een vergelijkbare club, alleen voeren zij naar mijn idee veel meer daad bij het woord en doen ze al heel veel goede maatschappelijke activiteiten, daar is bij Energiek Dordt nog wist te behalen.
Na deze analyses gingen we kijken naar welk reframed problem we gingen opstellen als groep, door lesopdracht 2 waar het ging over overgewicht onder voornamelijk jongeren en de aanpak daarvan kwam al een idee in mijn hoofd dat we daar iets mee moesten doen, proberen met een event kinderen bewust te laten worden van hun levensstijl en laten zien dat het ook anders kan. Later bij het onderwerp visie ga ik daarmee verder.
Als ik terugkijk op deze analyse denk ik dat ik goed het verschil tussen de concurrenten heb kunnen laten zien in waarin Energiek Dordt nog achter loopt, dat we duidelijker hebben waar het bedrijf naartoe moet, en waar Energiek Dordt uniek in is vergeleken met de concurrenten. Ik had mij wel iets meer kunnen verdiepen in de financiële staat van Energiek Dordt want dat heb ik niet in deze analyse meegenomen. Dit had ik na kunnen vragen bij Leon en had waardevol kunnen zijn voor ons project en de vergelijking met de concurrenten. Uiteindelijk denk ik dat deze analyse zeker heeft bijgedragen aan een mooie externe analyse voor ons groepje.
1.3 Visie
Na deze analyses kon er verder gekeken worden naar de SWOT analyse en de confrontatiematrix. Deze 2 middelen hebben we met elkaar ingevuld en daaruit kwam dat na de sterktes gecombineerd te hebben met kansen en bedreigingen vooral “de abnormale beweging” en “energietransitie en vitaliteit” naar voren kwamen als een goede combinatie.
Na dus het invullen van de matrix en het samen bedenken waar we naartoe willen, ook kijkend naar voorafgaande analyses zijn we tot de conclusie gekomen dat “de abnormale beweging” samen met de daling van de gezondheid in de regio Drechtsteden, de constatering dat er onvoldoende wordt bewogen en dat de groep 12-18 jarige het slechtst eet de beste combinatie is om ons op te focussen. Daaruit is het volgende reframed problem gekomen:
“Op welke manier kan Energiek Dordt binnen het concept ‘de abnormale beweging’ een evenement organiseren waarbij jongeren tussen de 12 en 18 jaar in de regio Drechtsteden meer gaan bewegen en bewuster worden van gezond eten en leven.”
1.4 Stakeholders
De enige stakeholders in dit begin zijn Leon Vlemmings en Soufiane Haddad geweest, we hebben een keer een interview met Soufian gehouden en hij is nog een keer mee geweest naar een van de meetings die we vaak hadden met Leon, ik denk dat ik tijdens de meetings vaak met goede input kwam en ook ideeën of vragen kwam waar we echt wat aan hadden en ik zorgde er altijd voor dat de belangrijkste punten tijdens het gesprek werden opgeschreven.
Als ik terugkijk naar de meetings met Leon en ook soms Soufian denk ik dat ik tevreden kan zijn met mijn input, door veel te sparren met Leon en ons groepje had ik echt het gevoel dat we na die gesprekken verder konden en tot nieuwe inzichten kwamen.
1.5 Conclusie
Alles bij elkaar is dus de conclusie dat we onze doelgroep 12-18 in de Drechtsteden hebben bepaald door ons onderzoek waaruit blijkt dat deze doelgroep het slecht bezig is met zijn/haar gezondheid. Wijn als groep zullen nu gaan kijken hoe we daar een event voor kunnen gaan organiseren die ervoor zorgt dat deze doelgroep misschien wat gezonder wordt, voor Energiek Dordt een mooie kans om maatschappelijk iets toe te voegen aan deze regio.
Om onze weg te vervolgen is het goed in gesprek te gaan met mensen/bedrijven uit de Energiek Dordt community om samen met hen te brainstormen over verdere ideeën voor dit project, daarna zullen we verder gaan met een customer journey met persona om de doelgroep te specificeren, in de hoop een beter beeld te krijgen waar de behoeftes liggen voor een event.