Lesopdracht 2

Pleinen plan

Sem Klaassen, Britt van Sabben, Lars Kesselring, Jordy van Walsem

Onderstaand staan de verwachtingen t.a.v. de vier actoren die we met de groep zijn overeengekomen. Deze compromissen komen met als doel afspraken te vinden voor een optimale samenwerking voor het Pleinenplan.

Overheid

  • Financiële steun (subsidie) voor het pleinenplan van 70% van de totale kosten.

De overheid kan een groot deel van het pleinenplan subsidiëren, echter vindt de overheid wel dat als je voor een plein al 50.000 euro kwijt bent en je er 39 moet aanleggen dit erg veel is. Je komt zo al uit op 1,9 miljoen euro voor dit project. Daarom hebben wij besloten dat de overheid 70% van het hele plan subsidieert en dat er doormiddel van sponsoring & eventueel crowdfunding de rest van het bedrag bij elkaar wordt gehaald. De gemeente verwacht hierbij dat de bedrijven hier iets in kunnen betekenen. Echter heeft de gemeente Rotterdam een aantal collegetargets, een daarvan is 10% toename aan sportdeelname. Op dit moment zit de gemeente pas op 1% toename, met dit plan kan deze target wel gehaald worden en wilt de gemeente graag ook meewerken in het plan (Begroting en Verantwoording, z.d.).

 

  • Het traject versnellen van het verlenen van vergunningen voor het renoveren van de pleinen.

Het aanvragen van een vergunning bij de gemeente kan soms erg lang duren, aangezien het pleinenplan al op korte termijn al gestart kan worden met een plein. Wordt er van de gemeente verwacht dat het traject van het verlenen van een vergunning sneller gaat zodat er hier geen vertraging zal zijn.

 

Bedrijven

  • Financiële steun d.m.v. sponsoring voor het pleinenplan van 30% van de totale kosten.

De bedrijven uit de buurt van Rotterdam en omstreken zijn voornamelijk belangrijk voor de financiële steun die het pleinenplan nodig heeft om zijn taken uit te voeren.  De connecties van bedrijven kunnen er ook voor zorgen dat de goede mensen op de goede taken van een pleinenplan kunnen worden gezet. Dit netwerk kan voor zowel het aantrekken van financiën en taken ingezet kan worden.

 

  • Groenvoorziening en Duurzaamheid toevoegen aan de pleinen

Bedrijven kunnen bijdragen aan de vergroening van de pleinen door te investeren in stadslandbouw, plantenbakken, bomen of verticale tuinen. Dit verhoogt niet alleen de esthetische waarde, maar helpt ook bij het verbeteren van de luchtkwaliteit en het bevorderen van biodiversiteit in de stad. Bedrijven die duurzaam opereren, kunnen zo hun betrokkenheid bij de gemeenschap tonen en duurzaamheid promoten. Dit kan ook bijdragen aan hun eigen imago als maatschappelijk verantwoord ondernemer.

 

  • Culturele en Sociale Initiatieven ondersteunen bij de pleinen

Bedrijven kunnen evenementen sponsoren of ondersteunen, zoals culturele markten, kunstinstallaties, of pop-up activiteiten, die het plein levendiger maken en gemeenschappen samenbrengen. Dit versterkt de sociale cohesie in de stad en geeft bedrijven de kans om zichtbaar te zijn op een plek waar veel mensen samenkomen. Daarnaast kunnen ze samenwerken met lokale ondernemers, wat ook de lokale economie stimuleert.

Burgers

  • Zorgen voor het onderhouden van de nieuwe faciliteiten.

De burgers die in de buurt leven waar er een gerenoveerd plein is moeten verantwoordelijk worden voor het onderhouden van de pleinen en spullen. Het is voor de burgers erg belangrijk dat hun kinderen op een gezond en schoon plein kunnen spelen, vandaar dat het belangrijk is om afspraken te maken over het onderhouden van de faciliteiten. Als hier duidelijke afspraken in gemaakt kunnen worden zorgt dat ervoor dat de pleinen schoon en gezond blijven waardoor kinderen eerder op de pleinen zullen gaan spelen.

 

  • Feedback nadat het pleinenplan is gerealiseerd.

Nadat het pleinenplan gerealiseerd is in een buurt is het belangrijk om feedback te krijgen van de burgers die in deze buurt leven. Degene die in deze buurt wonen kunnen namelijk het best aangeven wat er wel en niet goed is aan het plein.

 

  • Buurthuizen kunnen als opslagplek gebruikt worden.

Buurthuizen kunnen zich in zetten om spullen op te slaan. De spullen die gebruikt worden op de pleinen kunnen hier het best opgeslagen worden, omdat iedereen uit de buurt toegang heeft tot het buurthuis is dit een mooie plek om spullen op te slaan. Ook is dit qua ruimte de beste optie.

 

Maatschappelijk middenveld

  • De verenigingen en scholen gebruik maken van hun netwerk om nieuwe sponsors aan te trekken d.m.v. informatieavonden voor het plan en posts op sociale media. 

Zowel scholen als verenigingen hebben vaak een breed netwerk van ouders, leden, oud-leden, lokale bedrijven en andere betrokkenen. Door actief gebruik te maken van dit netwerk kunnen ze de potentiële sponsoren bereiken die al een connectie hebben met de organisatie of interesse hebben in het ondersteunen. Tijdens speciale informatieavonden kunnen scholen en verenigingen hun sponsormogelijkheden toelichten. Zo kunnen ze de potentiële sponsoren uitleggen waarom de sponsoring van belang is, wat de sponsors ervoor terugkrijgen en hoe hun bijdrage bijdraagt aan het verbeteren van de buurt. De persoonlijke benadering heeft hier een positief effect.

 

  • De verenigingen en scholen kunnen gebruik maken van hun netwerk om de doelgroep aan te spreken en te enthousiasmeren.

 Scholen en verenigingen hebben te maken met precies dezelfde doelgroep. Door bij deze locaties informatie te delen d.m.v. informatie dagen, posters en sociale media spreken zij de doelgroep direct aan. Het draait hier om het enthousiasmeren en motiveren van de doelgroep zodat zij daadwerkelijk naar het pleintje in de buurt gaan.

 

  • Scholen kunnen in samenwerking met de vereniging of stichting in de buurt, zorgen dat het plein in gebruik wordt genomen.

 Door met alle betrokkene in gesprek te gaan hoe zij ieder gebruik kunnen maken van het plein wordt er zo effectief mogelijk gebruik gemaakt van de locatie. Zo kunnen er gymlessen gegeven worden en kunnen er ook buitenschoolse activiteiten georganiseerd worden. Zo zorgen zij er indirect ook voor dat het een veilige omgeving is voor kinderen om te spelen.

 

Bronvermelding

Begroting en verantwoording. (z.d.). Gemeente Rotterdam. https://www.rotterdam.nl/begroting-en-verantwoording

Gemeente Rotterdam (z.d). Huizen van de wijk, geraadpleegd van  https://www.rotterdam.nl/huizen-van-de-wijk