Lesopdracht 12

12.1

  1. SROI en MKBA, Social return of investment, maatschappelijke kosten-baten analyse.
  2. SROI: Aanpak van de overheid om mensen met een grote afstand van de arbeidsmarkt meer werkgelegenheid te bieden.

MKBA: Economische en andere welvaartseffecten van een investering die worden uitgedrukt in een analyse van kosten en baten. Denk hierbij aan gemeentes, overheden etc die dit gebruiken om gebiedsontwikkelingen, natuurgebieden of infrastructuur uit te drukken in cijfers.

  1. Voorbeeld SROI: Restaurant FAIR’S in Twente, zij willen mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt de kans bieden op een baan in de horeca. “Door middel van eerlijke gerechten en gelijke kansen voor iedereen” zegt de manager Dennis van der Laan bijvoorbeeld. Bram van der Linden zegt “we willen ze een werkplek aanbieden met mogelijkheid om te groeien en waar ze met plezier naar toe gaan, dit geeft wat ons betreft invulling aan de SROI”.

Voorbeeld MKBA: Er is voor Feyenoord City een MKBA gemaakt om aan te tonen dat deze verandering positief zou zijn voor Feyenoord. Deze MKBA heeft een positief saldo van bijna een half miljard euro. Feyenoord City zou zorgen voor meer bezoekersaantallen en betere leefbaarheid in veel wijken in Rotterdam-Zuid, dit zijn de voornaamste factoren die het saldo zo hoog maken.

 

12.2

  • CZ

Ze focussen ook op veel beweging zo hebben ze 5 gratis fysio behandelingen en andere extra’s op gebied van vitaliteit. Zo hebben ze een fysio thuis app, een thuis psycholoog, een gratis app om fitter te worden en nog veel meer. Ze proberen fitheid en beweging dus wel te stimuleren door hun klanten veel extra’s aan te bieden via de website.

Hoe gaan wij mensen uit deze doelgroep structureel meer laten bewegen? En welke bestaande interventies gaan we gebruiken?

We gaan de samenwerking aan met een sportschool, bijvoorbeeld basic-fit want die zit door heel Nederland, en dan zorgen we voor goedkopere abonnementen voor onze klanten. Daarnaast krijgen de klanten die daar gebruik van maken korting op de zorgverzekering. Je kan via de basic fit zien wanneer iemand ingelogd en uitgelogd is en hoe vaak per week, met die informatie kunnen we kortingen geven op mensen die meer zijn gaan sporten.

 

Full-funnel campagne

Awareness & discovery

Content – Video van het idee, video van de kortingen die je met sporten kan krijgen en inzichten over hoe gezond genoeg sporten is.

Channel – Sociale media, reclame op tv en youtube, op de website.

 

Consideration

Content – Wetenschappelijke onderzoeken publiceren over hoe goed krachtsport is voor je lijf en gezondheid. Webinars over gezondheid en sporten. mini – podcast van 4 afleveringen over dit idee en sporten in het algemeen.

Channel – Website van Basic fit en CZ, Via de mail voor bestaande klanten.

 

Decision

Content – service na aankoop, gratis 2 weken proberen, kortingen laten zien en geven.

Channel – website, e-mail, bellen naar nieuwe klanten