LLO business development
In deze 3e LLO business development neem ik je mee in de een na laatste periode van de minor waarin mijn groepje en ik verder gingen met de ideeën en die in een prototype verwerkte en uiteindelijk het testen van die prototypes.
3.1 Prototype
Door de ideeën die we hebben uitgewerkt en hebben verbeterd na het spreken van de stakeholders en de enquête onder de doelgroep zijn we aan de gang gegaan met het prototype. We hebben als groep besloten met 5 ideeën verder te gaan en die toe te voegen aan de testdag, in de hoop dat de kinderen die naar die testdag toe komen deze 5 prototypes leuk zullen vinden.
Ik heb 3 ideeën bedacht mede ook door de brainstorm in lesopdracht 4, dat zijn de gezonde snackbox, de tiktok challenge en de workshop over minimalistisch bewegen. Ik ben op het idee van de snackbox gekomen doordat ik persoonlijk heel erg zie dat pubers voornamelijk heel erg slecht eten, waardoor ze ongezonder in het leven staan en steeds dikker worden. Als je dus bewustwording creëert onder die kinderen zullen ze misschien iets sneller voor een gezondere snack kiezen en bewuster bezig zijn met hoe belangrijk gezond eten voor je lichaam is. De tiktok challenge vond ik een leuk idee omdat deze doelgroep daar urenlang mee bezig is en misschien zorgt voor een beetje meer beweging als ze met elkaar dansjes gaan doen, een soort hybride voor van sporten, dansen en op tiktok zitten tegelijk. Bij de workshop dacht ik weer aan iets vergelijkbaar als bij de tiktok challenge, als ze nou tijdens het gamen op de telefoon kleine bewegingen doen zoals squatten kunnen ze dus en bewegen en gamen tegelijk. Het zal misschien niet heel veel; beweging zijn maar het gaat om de bewustwording van hoe lang ze op hun telefoon zitten zonder te bewegen en ze laten zien dat het ook anders kan. Daarna hebben we gezamenlijk de hypotheses opgesteld.
Als ik terugkijk op het maken van de prototypes voor de testdag denk ik dat ik een aantal leuke prototypes heb bedacht en uitgewerkt die leuk kunnen zijn voor de doelgroep, wel had het beter geweest als ik nog 1 of 2 prototypes extra had gemaakt waardoor de kans groter is dat iets werkt omdat je simpelweg meer ijzers in het vuur hebt op zo’n testdag. Uiteindelijk denk ik dat ik een groot aandeel heb gehad in het verzinnen van de prototypes en daar ben ik blij mee, andere groepsgenoten hebben zich vooral gefocust op het canvas en de hypothesekaarten.
3.2 Resultaten testdag
En toen werd het tijd om onze ideeën in het echt te gaan testen, ons doel was met leerlingen van het Da Vinci College in Dordrecht te gaan werken alleen dat ging van de baan door omstandigheden die ik in de vorige LLO waarde creëren heb uitgelegd. Sam en ik zijn weer uitgeweken naar Maassluis en hebben door vele appjes en belletjes het voor elkaar gekregen om acht 12-18 jarige op te trommelen voor de testdag, we hadden er het liefst minimaal 10 gehad maar door wart afmeldingen op het laatste moment was het even niet anders. Door lesopdracht 9 (bijlage) was ik mij er wel van bewust dat we de deelnemers met respect moeten behandelen en dat we moeten zorgen dat ze op de testdag veilig zijn, want er kan veel gebeuren zonder dat je het doorhebt.
De voorbereiding op de testdag was misschien nog wel het belangrijkst, ik heb van tevoren kartonnen boxen geregeld en besteld zodat we de snackboxen konden maken, ook heb ik voor een partytent gezorgd. Ik heb voordat de testdag begon een hele lijst, planning en fietsroute gemaakt en de testpersonen een uitnodiging gestuurd, kortom ervoor gezorgd dat alles geregeld was voor de testdag. Op de dag zelf zijn Sam en ik eerder naar de winkel gegaan om de boodschappen voor de snackbox te halen en ze in de doosjes te stoppen met de daarbij gemaakte informatieve flyer. Daarna hebben we met Jordy, Sam en ik de route nog even nagelopen en de tent opgezet voor de start en finish van de fietsroute. Op de dag zelf ben ik de leider geweest van de gehele testdag, fietsroutes en de tussenstops, ik heb ervoor gezorgd dat allen deelnemers veilig van punt A naar B kwamen en zijn/haar aandacht bij de testdag hielden en gezorgd voor nog wat verschillende video’s. Aan het eind van de testdag hebben we nog een qr code uitgedeeld aan de deelnemers zodat ze hun eerlijke mening over de dag konden geven en wij met die antwoorden tot conclusies kunnen komen voor het eindadvies.
Terugkijkend op de testdag ben ik tevreden over hoe ik het gedaan heb en hoe de dag is verlopen. Ik denk dat het professioneel eruit zag door bijvoorbeeld te partytent toe te voegen en de snackboxen vielen ook goed in de smaak. Door de goede voorbereiding hebben we alles in 1 dag kunnen testen dus dat was top. Als je kijkt naar de hoeveelheid van de deelnemers denk ik dat we net genoeg hadden voor een volwaardige test, alleen zou ik een volgende keer zorgen dat we nog meer deelnemers hebben zodat je bij veel afmeldingen nog steeds meer dan genoeg deelnemers hebt.
De resultaten van de enquête die we aan het eind van de testdag hebben gekregen waren erg bruikbaar in het trekken van conclusies. Er waren een aantal prototypes heel goed ontvangen zoals de prijzen en de snackbox, de workshop viel niet in de smaak. Het is niet erg als een prototype niet werkt, daardoor konden we dus alleen maar een beter advies schrijven. Ook gaf het merendeel aan dat ze de abnormale fietsdag wel leuk leek en dat met een nog grotere groep het nog leuker kan maken. De tiktok challenge werd redelijk ontvangen maar dat had in hun ogen nog wel iets uitgebreider gekund.
3.3 Vervolg & conclusie
Als ik kijk naar hoe de testdag is verlopen en welke resultaten we eruit hebben gehaald denk ik dat ik goed het voortouw heb genomen voor, tijdens en na de testdag om er ook voor te zorgen dat de resultaten die zijn. Gegevens ook goed werden verwerkt en dat we uiteindelijk met de groep goede conclusies hebben kunnen trekken.
Nu gaan we het eindadvies opmaken met een business case, organisatorische planning en kostenplaatje, zodat Energiek Dordt precies kan zien wat werkt, hoe het moet en hoeveel het kost.