Energiek Dordt
College Leon VLemmings
- De waardevolle club boek in 2017 opgericht
- 2019 in KKD 2,8 miljoen min. 9 van de 16 clubs hebben een negatief eigen vermogen
- 2019 in eredivisie door ajax en psv daarnaast 40% samen negatief van 23 miljoen
- De waardevolle club sinds 2020. Zijn op zoek naar oplossingen voor vraagstukken van hun BVO’s.
- Vragen DWC (de waardevolle club):
- Hoe zorgen wij voor een financieel gezonde bedrijfsvoering?
- Hoe kunnen wij met beperkte bezetting noodzakelijke verandering realiseren?
- Hoe vernieuwen wij het traditionele sponsormodel naar een nieuw waardemodel?
- Hoe kunnen wij de maatschappelijke waarde in de bedrijfsvoering integreren i.p.v. in aparte MVO stichtingen?
- Dordrecht laten zien dat er geen stadion van 4200 mensen is maar dat ze de hele stad willen betrekken bij deze club. (Drechtstreden)
- Uitdagingen DWC: Gezond en vitaal voor inwoners, meer banen, dordrecht meer op de kaart zetten.
- In 2021 zei Dordrecht nu moeten we het tij keren
- Dordrecht had 2 vraagstukken meer:
- Hoe verbeteren wij ons imago?
- Hoe kunnen wij onze sportieve prestaties structureel verbeteren?
- FC Dordrecht wil gezond en waardevoller worden voor haar partners, de stad en de regio en daardoor haar sportieve prestaties structureel verbeteren. (top 6 KKD in 2025-2026)
- Samen met “het volk en de MKB” gekomen energie en vitaliteit waaruit dit volgde: “Samen nieuwe energie creëren in Dordrecht en Drechtsteden.
- Samen met partijen samenwerken om vragen te kunnen stellen
- Koplopersgroep waren 70 mensen die meedachten over de opdracht van DWC.
- Bestaande partnerships waardevoller maken. (Maat en Amega)
- In 2023 was de eerste klimaat neutrale wedstrijd in het Nederlands voetbal
De 7 inzichten uit het boekje:
- Bewustwording dat een voetbalclub een community is en een onderdeel van een ecosysteem
- Deze positie, de unieke rol van een voetbalclub om te verbinden, zowel binnen als buiten de club beter communiceren. (Unieke positie communiceren)
- Inzicht en herkenning in de vier waarde bouwstenen die allen van belang zijn om de waarde van de club en het ecosysteem te vergroten. (Vier bouwstenen) (sportief, zakelijk, maatschappelijk en cultureel)
- Specifieke kennis uit het voetbal op het gebied van bijvoorbeeld gezondheid, talentontwikkeling, coaching inzetten voor de omgeving. Kennis verenigen. (dit hoort bij de bouwsteen sportief)
- Weten wat er speelt in de samenleving. Wat zijn de belangrijke thema’s, gezamenlijke uitdagingen nu en in de toekomst. (Wat speelt er bij jouw stakeholders)
- Een gezamenlijke ambitie maakt mensen trots, creëert energie, willen mensen bij horen en een bijdrage aan leveren. (Een gezamenlijke ambitie creëren)
Het creëren van een virtueel stadion. Waarde creëren ondersteunen met technologie, biedt de mogelijk om elkaar 24/7 te ontmoeten, relevante vragen en aanbod te delen. Samen te werken, elkaar verder helpen. (Online ook waarde creëren) (Dit is nog niet af, staat wel klaar)