Lesopdracht 4

Sam Bronder, Lars Kesselring en Sem Klaassen

Als directie van een basisschool maken jullie een plan hoe jullie jonge kinderen (groep 1 t/m 4) structureel tijdens de lesuren meer kunnen laten bewegen (Geen gymles) en hen dit gaat helpen bij:

-Meer zelfvertrouwen

-Plezier in sport/ bewegen

-sociale vaardigheden opdoen

-Motorische ontwikkeling

Erik Schreder

https://www.nederlandse-sportraad.nl/actueel/nieuws/2023/06/24/column-erik-scherder

 

Brainstorm (10 min):

  • Tijdens reken lessen naar het goede antwoord lopen i.p.v. het opzegggen
  • Tijdens taallessen woorden niet schrijven maar maken met blokken die op de grond liggen
  • De dag eindigen en starten met een dansje als je de klas inkomt.
  • Energizer in de les om zo weer uit de focus van de rekensommen te gaan.
  • Mini-workouts in de les of tussen de lessen in dus even rekken en strekken.
  • Beweeg hoeken in de klas, dus een spring hoek met een kleine trampoline, danshoek om te dansen of een evenwichtshoek voor balans.
  • Thema sportschool in de klas: Dus de klas ombouwen tot een sportschool
  • Statafels in de klas in plaats van zitten.
  • Bewegingen door hulp van ouderen kinderen en dus spellen met jong en oud.
  • Samenwerkingsspelletjes in de klas

 

Ideeën beoordelen (20 min):

  • Ideeën die wij niet gaan gebruiken:
  • Statafels in de klas in plaats van zitten, dit vanwege het feit dat het dan te onrustig gaat worden in de klas. Docenten gaan moeite hebben met de structuur in de klas.
  • Bewegingen door hulp van oudere kinderen en dus spellen met jong en oud. Dit gebruiken we niet omdat je dan te veel naar een gymles toe gaat. Daarnaast zullen oudere kinderen het saai vinden om jonge kinderen te helpen. Ze zijn ook motorisch en genetisch even ver als de jongere groep dus dat gaat in onze ogen niet werken.
  • Samenwerkingspelletjes in de klas gaan we niet gebruiken omdat dit niet altijd met bewegen te maken heeft.
  • De dag eindigen en starten met een dansje als je de klas inkomt gaan we niet gebruiken omdat dit te weinig beweging is voor de gehele dag. Je kan dit wel toevoegen aan een ander idee.
  • Thema sportschool in de klas gaan we niet gebruiken omdat dit niet geschikt is voor die leeftijd.

 

  • Ideeën die we wel gaan gebruiken:
  • Een energizer in de les om zo weer uit de focus te gaan van bijvoorbeeld rekensommen kunnen we samenvoegen met onze eerste twee ideeën en het idee van mini-workouts in de les. Zo kan je voor elke les een energizer verzinnen waardoor de leerlingen niet te lang stil zitten en genoeg bewegen.
  • Erik Scherder een lecture laten geven aan een schoolteam tijdens een studiedag. Hierdoor krijgen docenten de kennis over het feit dat bewegen goed is voor de kinderen en zullen ze hier sneller aan meewerken.

 

Het idee wat wij verder gaan uitwerken is de Energizer in de lessen

 

Beschrijven van de doelgroep

De doelgroep van ons idee zijn uiteraard de kinderen op de basisschool die op een andere manier les krijgen en vaker een Energizer hebben om hun energie kwijt te kunnen en te bewegen. Verder hebben we ook een intermediaire doelgroep, dit zijn namelijk de leerkrachten, zij moeten les leren geven op een energieke manier waar ook de enegizers in worden verwerkt.

 

Hoofddoel en subdoelen

Het hoofddoel van ons idee is om kinderen op de basisscholen al op een jonge leeftijd te confronteren dat bewegen gezond is, ook voor je hersenen. Verder willen wij ze leren dat lang zitten niet goed voor je is.

 

Beschrijving van de opzet en inhoud van jullie interventie

De inhoud van onze interventie is dat leerlingen wetenschappelijk bewezen beter leren wanneer ze meer bewegen. Als je bewegen een gewoonte maak op zo'n jonge leeftijd dan wordt het automatisme voor degene die dit doen, dit soort bewegen zal dan ook niet vrijblijvend zijn waardoor kinderen niet kunnen zeggen ik heb geen zin ik doe niet mee. De inhoud van onze interventie is om leerlingen beter te laten leren door meer te bewegen en ze tegelijkertijd fitter te houden/maken door dit bewegen.

 

Beschrijving van de uitvoering

In elke les zou een energizer moeten zitten. Wij hebben er eentje uitgewerkt voor rekenen:

Je leert de tafels tijdens rekenen, dit kan je doen door gewoon hardop te praten of door het op te schrijven maar je kan ook vakken maken op de vloer. Op het moment dat iemand aan de beurt is dan loopt diegene naar waar hij/zij denkt dat het goede antwoord is. Dit zou je kunnen doen met heel veel verschillende rekensommen, zo zit je niet op je plek in de les maar blijf je in beweging. Je zou ook nog antwoorden aan een slinger kunnen hangen dat leerlingen moeten springen om het antwoord aan te raken. Zo blijven ze in ieder geval in beweging. Dit moet gebeuren in elke les zodat leerlingen bewegend aan het leren zijn.

 

Werving van deelnemers

Er hoeft niet geworven te worden omdat alle kinderen van die leeftijd in Nederland verplicht naar de basisschool moeten dus de werving gebeurt vanzelf.